مشکلات پوستی

عوارض جانبی ناخواسته – آیا میرنا باعث آکنه می شود؟

آیا میرنا باعث آکنه می شود

چند عامل باعث شده اند میرنا در بین زنان محبوب باشد. یکی اثربخشی آن در پیشگیری از بارداری و دیگری توانایی آن در ایجاد آکنه شدید در زنان است. و اگر از زمان استفاده از IUD شروع به جوش زدن کرده اید، احتمالاً سؤالی مشابه این زنان دارید: آیا میرنا باعث آکنه می شود؟

میرنا چیست؟

میرنا نوعی روش پیشگیری از بارداری است که بعنوان یک دستگاه هورمونی داخل رحمی یا IUD شناخته می شود. این یک دستگاه انعطاف پذیر T شکل بوده و درون رحم قرار می گیرد.

این دستگاه با ترشح روزانه مقدار کمی لوونورژسترل(نوعی هورمون ضد بارداری)، تا پنج سال مانع از بارداری می شود و با اثربخشی 99٪کاملاً برگشت پذیر می باشد

لوونورژسترول با افزایش مخاط دهانه رحم مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می شود. همچنین با نازک نمودن پوشش داخلی رحم باعث می شود قرار گیری تخمک بارور شده روی دیواره رحم و در نتیجه بارداری دشوار شود

آیا میرنا می تواند باعث بروز آکنه شود؟

از آنجایی که میرنا قادر به تاثیر گذاری بر هورمون‌های فرد می باشد، به‌ویژه اگر در سال‌های نوجوانی و اگر قبلاً و پیش از پیشگیری از بارداری فرد جوش می زده، می‌تواند باعث بروز آکنه شود.

به یاد داشته باشید حاوی لوونورژسترل است.

علاوه بر جلوگیری از بارداری، لوونورژسترل همچنین با تحریک ترشح هورمون آندروژن در ادامه غدد چربی را تحریک به تولید سبوم می کند.

هرچه این هورمون بیشتر تحریک شود غدد چربی نیز بیشتر تحریک می شوند. هنگامی که چربی بیش از حد روی پوست وجود داشته باشد، ممکن است با عرق، خاک و سلول های مرده پوست مخلوط شده و منافذ پوست را مسدود کند.

اگر تصور می کنید آکنه تنها عارضه جانبی ناشی از میرنا است، اشتباه می کنید. جدا از لکه های قرمزی که ممکن است روی صورت ایجاد کند، این IUD همچنین می تواند باعث بروز ضایعات پوستی، روزاسه و همچنین ندول های دردناک شود.

حتی یک مطالعه نشان می دهد که در واقع احتمال شکستگی با میرنا با گذشت زمان و به ویژه پس از 12 ماه استفاده افزایش می‌یابد

آی یو دی های هورمونی یا غیرهورمونی: کدام را باید انتخاب کرد؟

به طور کلی دو نوع دستگاه داخل رحمی وجود دارد:

  • IUD غیر هورمونی که معمولاً از مس ساخته شده و بدون استفاده از هیچ هورمونی محیطی ناسازگار برای اسپرم ایجاد می کند. تا 10 سال و احتمالاً بیشتر موثر می باشد.
  • IUD هورمونی که برای جلوگیری از بارداری، همانند قرص های ضد بارداری روزانه دوز پایینی از هورمون را آزاد می کند. آنها معمولاً تا پنج سال موثر هستند.

با اینکه هر دو در پیشگیری از بارداری موثر هستند، اما آی یو دی های هورمونی بیشتر از نوع دیگر باعث بروز آکنه می شوند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که زنان به احتمال بیشتری افزایش آکنه را حین استفاده از میرنا در مقایسه با IUD مسی غیرهورمونی، تجربه می کنند. می توان هورمون را مقصر دانست.

از آنجایی که IUD مسی هورمون اضافی ندارد، بعید به نظر می رسد باعث عدم تعادل هورمونی و بروز آکنه شود. در مقابل، میرنا علاوه بر هورمون های داخل خود، می تواند واکنش آندروژنی را نیز تحریک کند.

این باعث می شود، در صورت عدم حساسیت به مس و نداشتن هیچگونه مشکل آناتومیکی در مورد رحم، آی یو دی مسی انتخاب بهتری باشد. اما اگر عفونت لگنی داشته یا در طول دوره ماهانه خونریزی شدیدی را تجربه می کنید، انتخاب بدی است.

چگونه در حین استفاده از میرنا از جوش زدن خودداری کنیم؟

هنگام بحث در مورد خلاص شدن از شر آکنه، هیچ چیز بهتر از یک رژیم مراقبت از پوست خوب نیست.

هنگام استفاده از میرنا، مطمئن شوید که صورت خود را به طور روتین تمیز کرده و از شر چربی اضافی خلاص می شوید. یک پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید می تواند به کاهش بروز آکنه بر روی پوست کمک کند.

با یک مرطوب کننده مناسب ادامه داده و حداقل هفته ای یک بار لایه برداری کنید تا منافذ پوست باز شود.

تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل ها نیز می تواند به رفع مشکلات هورمونی کمک کند.

نتیجه گیری

اتخاذ موضع قطعی در مورد اینکه آیا یک روش پیشگیری از بارداری هورمونی می تواند باعث بروز آکنه شود یا نه، دشوار است. زیرا همانطور که می دانیم این مسئله برای هرکس متفاوت است.

برخی از هورمون ها می توانند آکنه را در برخی افراد درمان کنند. برخی از هورمون ها نیز می توانند ممکن است  بروز آکنه در برخی دیگر شوند.

اگر در حال حاضر مستعد جوش زدن هستید، پیشنهاد می شود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد یک روش جایگزین کنترل بارداری مشورت کنید. برای مثال، یک قرص ضد بارداری خوراکی حاوی استروژن و پروژسترون، در واقع انتخاب مناسبی است زیرا در برخی موارد برای کنترل آکنه استفاده می شود.

البته، عوامل زیادی وجود دارد که باید قبل از جایگزین کردن روش پیشگیری مد نظر قرار داد، بنابراین تأکید می شود شخصا” تصمیم نگیرید. همچنین موارد زیادی وجود دارند که می توانند باعث جوش زدن شوند، بنابراین برای شناخت واقعی پوست خود وقت بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا