تغذیه و ورزش

دلایل علمی در مورد این که ورزش می تواند به شما پوستی زیباتر بدهد

فواید علمی ورزش برای پوست: یک بررسی جامع

مقدمه

در مورد اینکه چگونه فعالیت بدنی بر سلول های پوست تأثیر گذاشته، استرس را کاهش و خواب را بهبود می دهد، اطلاعاتی را کسب کنید- همه این عوامل می توانند چهره ای جوان تر به شما بدهند.

تلاش برای داشتن پوستی جوان‌تر و بدون جوش‌ به داشتن یک روال مراقبت از پوست عالی مربوط نمی شود. در حقیقت، همه چیز در مورد سبک زندگی سالم است: چیزیکه می خورید، یک روال تنش زدایی و ورزش.

تاثیر ورزش در زیباتر شدن پوست
(Image credit: iStock)

ممکن است فعالیت بدنی را فقط در زمینه کاری که برای قوی نگه داشتن قلب و حفظ وزن خود انجام می دهید در نظر بگیرید، اما حرکت منظم بدن نقشی مهم و حیاتی در سلامت و ظاهر پوست دارند.

Leslie Baumann، متخصص پوست در میامی و نویسنده کتاب The Skin Type Solution، معتقد است: اثرات فوری ورزش شامل افزایش جریان خون و افزایش جریان لنفاوی در پوست می باشد که پف چشم را کاهش می‌دهد. مادامیکه یک بیماری زمینه ای پوست را مدیریت کنید، درخشندگی چشمگیرتری خواهید داشت. (در واقع، طبق نظر انجمن ملی روزاسه، ورزش می تواند علائم بیماری هایی مانند اگزما را بدتر کند.)

هنگام بحث در مورد پیری پوست، فواید ورزش بسیار فراوان هستند.

ورزش ممکن است تغییراتی در سطح سلولی پوست ایجاد کند

اجازه دهید به سلول های پوستی بپردازیم. هر سلول دارای میتوکندری یا موتورهای سلول می باشد. آنها [یک ماده شیمیایی] به نام ATP (آدنوزین 5′-تری فسفات است) می سازند که سوخت تمام عملکردهای سلولی را تامین می کند. ATP برای ترمیم آسیب های پوستی و ساخت اجزایی مانند کلاژن و اسید هیالورونیک که پوست را جوان نگه می دارند، مورد نیاز است.

 با افزایش سن، میتوکندری‌ها شروع به تولید ATP کمتری می‌کنند: هنوز هیچ دارو یا درمانی برای افزایش تعداد میتوکندری‌ها یا بازگرداندن آنها به توانایی‌های عملکردی جوان‌ترشان یافت نشده است

به جز یک چیز که این کار را انجام می دهد: ورزش. مقاله ای که در فوریه 2019 در مجله Annual Review of Physiology منتشر شده نشان می دهد ورزش می تواند تغییرات میتوکندری در عضله را معکوس کند. مطالعه دیگری که در مارس 2018 در مجله Aging Cell منتشر شد، سلول‌های عضلانی دوچرخه‌سواران زن و مرد مسن‌تر را بررسی کرده و نشان می دهد که ماهیچه‌های آن‌ها دارای قابلیت ها و عملکردهای مشابه با یک فرد جوان‌تر می باشند.

و با اینکه این مطالعات بر روی ظاهر و عملکرد ماهیچه‌ها متمرکز بوده اند و نه پوست، نتایج آن‌ها به آنچه احتمالا” در پوست در رابطه با ورزش و پیری رخ دهد، اشاره می‌کند. مشخص شده که ورزش عملکرد میتوکندری را به ویژه در عضلات اسکلتی بهبود می بخشد. ما به طور قطع نمی دانیم ورزش بر میتوکندری های پوست تاثیر دارد یا نه، اما ممکن است اینگونه باشد.

یک مطالعه مقطعی که در آگوست 2015 در Aging Cell منتشر شد، به مقایسه عملکرد پوست بین افراد فعال و بدون تحرک پرداخته است. مارک تارنوپولسکی، MD، PhD، همکار پژوهشی و مدیر کلینیک عصبی-عضلانی و متابولیک عصبی در مرکز پزشکی دانشگاه مک مستر در همیلتون، انتاریو، کانادا، می گوید: آنها دریافتند که پوست ورزشکاران مسن تر نسبت به افراد سالمند کم تحرک، سالم تر است. و به طور خاص، درم (لایه دوم پوست،) آنها ضخیم تر می باشد. او می گوید نازک شدن درم با افتادگی و چین و چروک مرتبط می باشد. چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ ماده ای به نام IL-15 در سیستم ایمنی بدن در حین ورزش آزاد می شود. و افزایش IL-15 یکی از عواملی است که به سلامت پوست کمک می‌کند.

در نهایت، همه چیز به انرژی سلولی ختم می شود. طبق نظر تارنوپولسکی و همکارانش در این مطالعه : این یافته‌ها نشان می‌دهند که ورزش قادر است برخی از جنبه‌های پیری پوست را در انسان کاهش دهد و این تغییرات با بهبود میتوکندری‌های پوست مرتبط هستند

ورزش هم چنین با بهبود خواب و کاهش استرس تاثیر غیر مستقیمی بر پیری پوست دارد.

آیا می دانید احساس شادی بعد از یک تمرین خوب چگونه است؟ شاید به این دلیل که از روی تردمیل پائین می آئید خوشحال هستید، اما احتمالاً محصول آندروفین ها باشند که هورمون های احساس خوب هستند. در اصل، آندورفین ها با پوست صحبت می کنند. سلول های پوست دارای گیرنده های اندورفین هستند. اندورفین‌ها بر سلول‌های پوستی تأثیر ‌گذارند که آن را بطور کامل درک نمی‌کنیم، اما به نظر می‌رسد مفید باشند. بر اساس گزارش هاروارد هلث، تحقیقات قبلی نیز نشان داده اند که ورزش به از بین بردن اثرات استرس کمک کرده و سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را کاهش می دهد. با اینکه استرس طبیعی و اجتناب ناپذیر است، اما استرس مزمن برای پوست مفید نیست.

نویسندگان مطالعه ای که در ژوئن 2014 در Inflammation & Alergy Drug Targets منتشر شده، معتقدند: تحقیقات اخیر پوست را هم بعنوان یک دریافت کننده فوری استرس و هم به عنوان هدف پاسخ های استرس تأیید می کنند. استرس بعنوان محرک علائم پسوریازیس و درماتیت آتوپیک و بروز آکنه در نظر گرفته شده و همچنین سد پوستی، که آلرژن های بالقوه را دور نگه داشته و از تحریک پوست جلوگیری می کند را به خطر می اندازد.

در پاسخ به استرس، بدن کورتیزول ترشح می کند که منجر به افزایش سطح قند خون می شود. افزایش قند خون باعث گلیکوزاسیون می شود، فرآیندی که در آن قند به پروتئین هایی مانند کلاژن متصل شده و به آنها آسیب می رساند. این امر مسئله باعث پیری پوست می شود.

همچنین طبق مطالعات صورت گرفته، افرادی که ورزش می‌کنند خواب بهتری دارند، و طبق مطالعه‌ای که در آوریل 2018 در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شد، خواب کافی توصیه شده برای بزرگسالان هفت تا نه ساعت در شب می باشد. حفظ آرامش برای رنگ چهره شما سودمند است.

بهترین انواع ورزش برای بهبود سلامت پوست

دو راه برای بررسی این موضوع وجود دارد.، زمانی که به دنبال تغییر پوست خود در سطح سلولی با تقویت عملکرد میتوکندری هستید، تمرینات وزنی و استقامتی بهترین گزینه ها محسوب می شوند.

دکتر تارنوپولسکی می‌گوید تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) نیز می تواند سازگاری‌هایی شبیه تمرینات استقامتی ایجاد کند و به نظر می رسد اثرات آنها بر روی پوست مشابه باشد.

همچنین ورزش هایی که به شما کمک می کند تا استرس را از بین برده و بهتر بخوابید را مد نظر قرار دهید. ممکن است فوراً یوگا به ذهن شما خطور کند، و درست است یوگا می‌تواند با استرس مبارزه کند، هر چند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تمرین ذن به طور خاص در بهبود پوست موثر باشد. با این حال، یک چیز مشخص و ثابت است: بهترین تمرین ورزشی است که از آن لذت می برید.

در نهایت، ممکن است به یک تمرین خاص مرتبط نباشد، اما دنبال کردن یک روال منظم باعث می شود برای عرق کردن هیجان زده شده و آن را پیوسته انجام دهید. در بیمارانی که زیاد ورزش می کنند، پوستشان سفت تر به نظر می رسد. البته برای تائید آن بایستی تحقیقاتی انجام شود اما منتظر انتشار این تحقیقات نباشید. فواید ورزش برای کل بدن یک راز نیست، پس از همین امروز ورزش را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا