تغذیه و ورزش

12 ماده غذایی ضد پیری واقعا قدرتمند که می توانند شما را جوان تر نشان دهد

رازهای جوانی: 12 غذای شگفت‌انگیز برای مبارزه با پیری

اگر به شما بگویم که نیاز به صرف صدها دلار برای درمان های گران قیمت و کرم های ضد پیری نیست، چه می کنید؟ فقط با اتدکی هوشمندتر بودن در مورد چیزی که می خورید، می توانید پوست جوان تری داشته باشید.

12 ماده غذایی ضد پیری

در واقع، تحقیقات زیادی برای تأیید این مساله وجود دارد.

این مطالعات نشان می دهد که با توجه بیشتر به تغذیه خود، می توانید ظاهر خطوط ریز، چین و چروک ها و لکه های ناشی از بالا رفتن سن را کاهش دهید.

حال واقعا به چه مواد غذایی نیاز دارید؟

1. زغال اخته

شما می توانید این میوه های توت مانند را به عنوان منشاء آنتی اکسیدان ها در نظر بگیرید، ماده ای که قادر است رادیکال های آزاد بدن را خنثی کند.

اگر تمایل دارید بدانید، رادیکال های آزاد آن دسته از مولکول هایی هستند که به بخش هایی از سلول های سالم آسیب می رسانند. و در صورتیکه سریع خنثی نشوند، اثر مخرب آن ها می تواند به بافت های پوست رسانده و در نتیجه منجر به چین و چروک، خطوط ریز و کم آبی شوند.

زغال اخته همچنین غنی از ویتامین C می باشد که یکی از بهترین ویتامین ها برای پوست محسوب می شود. این ویتامین قادر است تولید کلاژن را که جزء ضروری ساختار پوست است، افزایش دهد.

زغال اخته ضد پیری

وقتی کلاژن بیشتری داشته باشید، پوست شما انعطاف پذیرتر و جوان تر به نظر می رسد.

ویتامین C همچنین اثر روشن کنندگی دارد. بنابراین اگر لکه‌های تیره، لکه‌های ناشی از نور آفتاب یا جای جوش دارید، این ویتامین قطعا می‌تواند به کاهش آنها کمک کند.

با اینکه افزایش مصرف ویتامین C می تواند برای پوست مفید باشد، اما تحقیقات نشان می دهند که استفاده موضعی از این ویتامین نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. (نکته: 20 برابر موثرتر است).

2. کلم بروکلی

کلم بروکلی خوشمزه ترین سبزی موجود نیست و من هم موافقم. اما، قبل از پرداختن به ادامه مطلب، گوش دهید:

این سبزی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و E می باشد که می تواند سد طبیعی پوست را تقویت کرده و به ترمیم آن کمک کند.

کلم بروکلی ماده غذایی ضد پیری

همچنین می تواند سیستم ایمنی پوست را تقویت نماید، بنابراین احتمال کمتری برای ابتلا به عفونت های پوستی وجود خواهد داشت. همچنین می تواند نوسازی سلول های پوست را تسریع نموده و پوست را به طور طبیعی درخشان کند.

حال، ممکن است از خود بپرسید: چگونه می توان طعم کلم بروکلی را بهتر کردد؟

خوب، می توانید آن را برشته یا بلانچ(یک روش پخت مواد غذایی شامل قرار دادن آنها در آب جوش برای مدت معین و سپس آب یخ به منظور توقف فرایند پخت) کنید. بخارپز کردن نیز خوب است، اما فقط مطمئن شوید که بیش از حد بخار نشود.

3. انار

انار همیشه در زمینه پیری پوست محبوب بوده که در واقع تعجب آور نیست چون انار سرشار از آنتوسیانین ها بوده و می تواند از پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.

اناز همچنین غنی از پوکیالاژین می باشد که به نوسازی سلول ها و جلوگیری از چین و چروک کمک می کند. علاوه بر آن، حاوی الاژیک اسید نیز می باشد.

این اسید می تواند تولید کلاژن پوست را تقویت کرده و محافظت از پوست را در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش افزایش دهد.

4. چای سبز

یک مطالعه چینی نشان می دهد که مردانی که چای سبز می نوشند سلول هایشان بسیار کندتر از مردانی که چای سبز نمی نوشند پیر می شود. محققان در این مطالعه، مزایای ضد پیری چای سبز را دلیل اصلی می دانند.

چای سبز

چای سبز سرشار از پروآنتوسیانیدین های الیگومریک بوده و می تواند به جلوگیری از پیری زودرس پوست و حفظ سلول های سالم کمک کند. همچنین دارای تیانین برای کاهش سطح استرس است.

حال، چرا استرس؟

استرس راه های زیادی برای خراب کردن پوست دارد. می تواند مویرگ های نازک را در نواحی زیر چشم را از بین برده و فرد را بیشتر از حد معمول خسته کند.

همچنین می تواند پیری سلولی را تسریع نماید که باعث ظاهر شدن سریعتر خطوط ظریف و چین و چروک ها خواهد شد.

استرس همچنین می تواند باعث بروز جوش های پوستی شود.

در ژاپن، مطالعات نشان می دهد که افراد می توانند با نوشیدن حدود 5 فنجان چای سبز در هر روز بیشترین بهره را ببرند. اما، لزوماً مجبور نیستید به این اندازه کافی بنوشید.

چرا؟

فنجان های ژاپنی در واقع کوچکتر از فنجان ها در ایالات متحده می باشند. بنابراین، می توان با نوشیدن 2 فنجان چای سبز با یک فنجان معمولی، از مزایای مشابهی برخوردار شوید.

5. آووکادو

آواکادو

آووکادو تنها به خاطر طعمش محبوب نیست. این میوه غنی از مواد مغذی و اسیدهای چرب می تواند پوست را از درون بهبود بخشد.

آووکادو حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. آلفا کاروتن، بتاکاروتن و لوتئین دارد. این کاروتنوئیدها برای بهبود تراکم، ضخامت و رنگ پوست مفید هستند.

همچنین می توانید سطوح بالایی از ویتامین C و E را در این ماده غذایی فوق العاده پیدا کنید. مشخص شده که این دو اثر هم افزایی بر یکدیگر دارند. لذا زمانی که با هم ترکیب می شوند عملکرد بهتری دارند.

یکی دیگر از اجزای کلیدی آووکادو برای پوست، محتوای اسید اولئیک آن است. این ماده نوعی اسید چرب است که نرمی و آبرسانی پوست را حفظ کرده و در بازسازی سلول های آسیب دیده نیز مفید است.

6. پاپایا

در واقع، پاپایا یک ماده ضد پیری عالی می باشد، اما آنقدرها به رسمیت شناخته نمی شود.

پاپایا دارای آلفا هیدروکسی اسید می باشد، اینها همان اسیدهایی هستند که می توان در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت.

این میوه همچنین حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین های A، C و E بوده که می توانند علائم پیری پوست و همچنین خطوط ریز و منافذ بزرگ را کاهش دهند.

بااین که می توانید برای بهره مندی از فواید آن، پاپایا بخورید، اما می توانید از آن به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست خود نیز استفاده کنید. برای، استفاده از پوست آن روی پوست می تواند پوست را روشن و سفت کند.

می توان از آن به عنوان ماسک برای لایه برداری نیز استفاده کرد

7. موز

باور کنید یا نه، همان موزی که به پنکیک و اسموتی های خود اضافه می کنید، در واقع سرشار از فواید ضد پیری است.

موز حاوی مقدار زیادی منگنز است که از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین دارای ویتامین B6 می باشد که یک جزء ضروری در حفظ و نگهداری از پوست است.

در صورت استفاده به صورت موضعی می تواند با خشکی پوست نیز مبارزه کنید!

8. آبگوشت استخوان

با این که کرم های کلاژن گران قیمت پوست می توانند موثر باشند؛ اما اگر می خواهید نتایج بلند مدت تری داشته باشید، نباید به طور کامل به آنها اعتماد کنید. آب استخوان را امتحان کنید.

این غذا سرشار از مواد مغذی ضد پیری است که آن را قادر می سازد زمان را برای پوست شما به عقب برگرداند.

آبگوشت استخوان حاوی کلاژن می باشد، پروتئینی که پوست را تقویت کرده و از چین و چروک و پیری آن جلوگیری می کند. از این گذشته، می تواند به بهبود سلامت روده نیز کمک کند.

زمانیکه روده سالم باشد، قادر است از التهابی که می تواند پیری پوست را تسریع کند، جلوگیری کند.

گلیسین یکی دیگر از اجزای مهم در آب استخوان است. این ماده به کبد کمک می کند تا سموم را از بدن دفع کرده و سلول های شما را در این فرآیند جوان نماید.

همچنین، گلیکوزامینوگلیکان هایی دارد که حاوی اسید هیالورونیک می باشند.

اسید هیالورونیک به عنوان یکی از بهترین مواد برای پیری پوست در نظر گرفته می شود. این کار را با محبوس کردن رطوبت در پوست انجام داده تا حالت ارتجاعی خود را حفظ کرده و الاستیک باقی بماند.

همچنین باعث می شود خطوط ظریف و چین و چروک بسیار کمتر دیده شوند.

9. غذاهای تخمیر شده

کومبوچا، کیمچی، کلم ترش… بله، این چیزها.

اگر به دقت بررسی کنید، غذاهای تخمیر شده مستقیماً هنگام خوردن برای پوست مفید نیستند. آنها در درجه اول برای روده مفید هستند.

آیا تا به حال در مورد نشت روده شنیده اید؟

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های بد زیادی در روده‌ خود داشته باشید که باعث افزایش سموم در روده می شود. این مسئله باعث بروز التهاب در کل بدن و از جمله پوست می گردد.

10. گوجه فرنگی

آیا تا به حال در مورد لیکوپن شنیده اید؟

این همان ماده ای باعث قرمز شدن گوجه فرنگی ها شده و ظاهراً همان جزئی است که به آنها فواید ضد پیری قوی می دهد.

در مطالعه‌ای در سال 2008، محققان دریافتند که در بین 20 شرکت‌کننده، افراد با سطوح بالای لیکوپن ، پوست صاف‌تری داشتند.

خوردن لیکوپن بیشتر همچنین می تواند از شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند. این چیزی است که این مطالعه توانست آن را ثابت کند.

توجه: لیکوپن عالیست اما مکمل های لیکوپن اینگونه نیستند. آنها واقعا نمی توانند از شما در برابر خورشید و اشعه های مضر آن محافظت کنند.

بنابراین، به جای سرمایه گذاری روی آنها، چرا بیشتر هندوانه و هویج نخورید؟ آنها نیز سرشار از لیکوپن هستند.

11. شراب قرمز

نه، اشتباه نمی خوانید

شراب قرمز برای پیری پوست عالی است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها، به ویژه پلی فنول ها می باشد. آنها می توانند به ترمیم پوست و همچنین بازگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست کمک کنند.

هر چند باید اخطار داد که نمی توان مقدار زیادی از آن را استفاده کرد. نوشیدن بیش از حد توصیه شده، یعنی حدود یک لیوان در روز، می تواند تاثیر معکوسی بر روی پوست داشته باشد.

اگر واقعاً می‌خواهید میزان مصرف پلی‌فنول‌ها را افزایش دهید، می‌توانید به چند غذای کامل روی بیاورید. می توانید انار یا توت بیشتری بخورید. شکلات های تیره هم حاوی این مواد هستند.

12. هندوانه

هندوانه فقط یک خوراکی خوشمزه برای تابستان نیست. این میوه در واقع کمک بزرگی برای کاهش علائم پیری پوست در مواقعی محسوب می شود که پوست واقعاً خشکی دارید.

خشکی می تواند پوست را نازک کرده و آن را در برابر آسیب و تشکیل چین و چروک آسیب پذیرتر نماید. همچنین آن را مستعد آسیب در برابر اثرات مضر اشعه های خورشید نیز می کند.

با خوردن بیشتر هندوانه، پوست را هیدراته نگه می دارید زیرا محتوای آب بالایی دارد. همچنین دارای لیکوپن و ویتامین های A و C است که می تواند باعث رشد کلاژن و حالت الاستیک پوست شود.

این دو ماده  با هم می توانند پوست را جوان و انعطاف پذیر نگه دارند.

نتیجه

تغذیه سالم می تواند شما را یک قدم به پوستی جوان تر نزدیک تر کند و این مواد غذایی ضد پیری قطعا” می توانند شما را جوان تر نشان دهند.

با تامین آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد مغذی پوست، پوست قادر است بدون نیاز به کرم ها و لوسیون های گران قیمت، انعطاف پذیر و انعطاف پذیر باقی بماند.

اما، به یاد داشته باشید:

تغذیه سالم فقط در مورد خوردن غذاهای خوب بیشتر نیست. بلکه باید شامل اجتناب از موارد بد نیز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا